Důležitým metodologickým nástrojem poznávání nejen v přírodních vědách je experiment, sloužící k ověřování předpokládaných výsledků bádání, tedy k určování pravdivosti (verifikaci) formulovaných hypotéz. Jde o metodu, při níž se zkoumají za kontrolovaných a řízených podmínek jevy reálného světa. Experiment se uskutečňuje na základě teorie, která určuje nastavení problému a interpretaci dosažených výsledků. Používají se různé druhy experimentů. Nejjednodušší je kvalitativní experiment. Jeho cílem je zjištění existence nebo neexistence určitého jevu předpokládaného v teorii. Složitější jsou kvantitativní experimenty, zahrnující měření vlastností zkoumaných jevů (Fajkus, 2005). Používá se také myšlenkový experiment, který se vztahuje k teorii a spočívá v soustavě myšlenkových operací, které se dotýkají idealizovaných objektů. Myšlenkový experiment má za úlohu vyjasnit vzájemné vztahy základních principů určité teorie prostřednictvím teoretických modelů reálných experimentálních situací (Popper, 1997).
![](https://www.eduklub.cz/wp-content/uploads/2023/07/image-33-360x336.png)
Významnou pozici má experiment v procesu objevování, kdy může přebírat různé funkce (Hellberg a Bílek, 2004):
- motivační, kdy se např. analýzou experimentálních dat dospívá k neočekávanému poznatku, k novému popisu jevů;
- objevná, kdy jde o sběr dat a jejich klasifikaci, která je výsledkem pokusů, uskutečněných experimentátorem a dalším krokem je ověření správnosti odvozených zobecnění;
- ověřující, kdy se ověřuje poznatek, získaný cestou dedukce, ve shodě s postulátem teorie poznávání: „od přímého vhledu k teorii a odsud do praxe“.
![](https://www.eduklub.cz/wp-content/uploads/2023/07/image-34-368x352.png)
Experiment může být často i bezprostředním nástrojem řešení velkého množství různých typů problémů a lze ho realizovat podle následujícího zjednodušeného schématu:
- Formulace cíle experimentu.
- Příprava a plánování experimentu (zabezpečení odpovídajícího materiálu a technické stránky experimentu).
- Uskutečnění experimentu (realizace posloupnosti činností, zápis experimentálních dat).
- Zpracování výsledků experimentu (formulování výsledků pozorování a měření, jejich zobecnění a konfrontace s počátečním stavem).
Výše uvedené schéma aplikace experimentu jako jedné ze základních metod poznávání respektuje kombinaci empirického a teoretického postupu bádání. Můžeme tedy sumarizovat nejvýznamnější činnosti, které se v různých podobách při experimentování vyskytují. Z empirických činností to jsou zejména: pozorování, měření, vlastní experimentování, zpracování experimentálních dat a jejich komparace. Z teoretických činností to jsou především myšlenkové experimentování, modelování, analyzování, syntetizování, komparování, prognózování, abstrahování, generalizování, objasňování a dokazování (Hellberg a Bílek, 2004).
Zdroje
Bílek, M., Machková, V. Badatelsky orientovaná výuka chemie – charakteristika a realizace v praxi. Hradec Králové: PřF UHK, 20215.
Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2000.
Popper, K. R. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH, 1997.
Hellberg, J., Bílek, M. Experimentální řešení problémových úloh v chemii. Hradec Králové: PdF UHK, 2004.