Výkon vs znalost

K napsání tohoto příspěvku mne inspirovala kniha Responzivní výuka od Harry Fletcher Wooda. Ve čtvrté kapitole této knihy se autor zabývá otázkou Jak poznáme, co se žáci v hodině naučili? Učitel, který chce dobře plánovat výuku, si musí nejen stanovovat cíle, ale také ověřovat jejich splnění. Zde však narážíme na jeden ze zásadních problémů a tím je odlišení výkonu a znalosti.

Výkonem se rozumí dočasný výkyv v chování a vědomostech, který lze pozorovat a změřit v průběhu, nebo krátce po nabytí. Jinými slovy, pokud se se žáky v hodině něco učíme nebo procvičujeme, dojde u žáků ke zlepšení výkonu. Toto zlepšení může však být pouhou okamžitou reakcí na dané procvičování a nemusí být trvalé. Na druhou stranu znalost je trvalou změnou vědomostí. Více o povaze znalostí a dovedností se může dovědět v následujícím VIDEU.

Samozřejmě si všichni přejeme podpořit nikoli krátkodobé vzedmutí výkonu, ale dlouhodé znalosti. Základní otázkou je, jak toho dosáhnout. Jednu z možných odpovědí můžeme nalézt ve výzkumech D. Rohrera. Ten, ve svém již klasickém experimentu předložil dvěma skupinám žáků k řešení šestnáct matematických úloh. Jedna skupina obdržela úlohy seskupené tematicky u sebe a druhá v náhodném pořadí. Dle očekávání bylo řešení náhodně seřazených úloh po žáky mnohem náročnější. Ovšem při následném testu s týdenním odstupem žáci, kteří pracovali s náhodně seřazenými problémy zodpověděli třikrát větší počet otázek, než žáci, kteří měli situaci zjednodušenou tím, že první úlohy měly tematicky seskupené. Tento experiment byl v různých kontextech opakován a ukazuje se, že cvičení složená z různých úloh jsou mnohem efektivnější, než monotématicky/blokově zaměřená výuka, i když okamžitý výkon je často mnohem vyšší u blokově orientované výuky. První příklady negativních dopadů blokově orientované výuky se vztahovali ke sportu, nyní se s nimi můžeme setkat ve všech oborech.

Pokud chceme ve výuce podpořit znalosti a nikoli jen okamžitý výkon, je nutné jednotlivé aktivity střídat. Toto střídání je sice pro žáky náročnější, přínáší však dlouhodobý užitek.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru