Týden chemie mimo školní lavici

Katedra chemie a didaktiky chemie Pedagogické fakulty UK ve spolupráci s Gymnáziem Thomase Manna v letním semestru 2023 zrealizovali týdenní intenzivní kurz. Ten byl netradiční hned z několika důvodů: žáci běžně chemii nemají, a tak tento blok zahrnoval větší množství témat z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia; škola není vybavena laboratoří nebo skladem chemikálií, a tak výuka probíhala na půdě UK PedF; kurz byl veden studenty, kteří tím plnili svou souvislou praxi. O události dokonce vznikla reportáž publikovaná v univerzitním časopise UK Fórum (s. 28). Tento příspěvek je stručným shrnutím a doplněním o vhled vyučujícího studentek na praxích.

Z pohledu žáků gymnázia šlo o příležitost učit se v prostředí vysoké školy, zároveň vyzkoušet si některé praktické činnosti, které na jejich škole nebyly proveditelné.  Ozvláštněním běžné výuky byl i fakt, že chemii se neučili v typických dvou hodinách týdně, ale absolvovali týdenní intenzivní kurz. U předmětu s tak nízkou oblíbeností hrozí jisté riziko, ovšem právě více možností na aktualizaci vzdělávacího obsahu, vnesení vlastní zkušenosti a opakované reflexe získaných poznatků i dovedností tuto hrozbu vyvažují. Částicové složení látek, základní chemické výpočty, směsi a jejich dělení se tak staly vhodným tématem pro integrovaný blok.

Z hlediska realizace bylo zajímavé, že jsou žáci zvyklí jeden den v týdnu klasickou výuku nahrazovat samostudiem vlastního oboru/tématu. Na jednu stranu to sice ubírá možnosti pracovat s nimi, čehož by se v týdenním kurzu dalo dobře využít, na druhou stranu jsou tito žáci zvyklí na autonomii, samostatné uchopení tématu i převzetí zodpovědnosti za vlastní učení, na čemž se dá stavět právě při uplatňování badatelsky orientovaného vyučování v jeho otevřenějších formách nebo dokonce při projektové výuce. Samostatná skupinová práce žáků jako jeden z hlavních výstupů intenzivního kurzu se tak stala vhodnou součástí celého bloku. To pak usnadnilo i závěrečnou examinaci. Žáci zvyklí převážně na formativní hodnocení prezentovali svůj produkt, dostávali zpětnou vazbu jak od spolužáků, tak od vyučujících.

I pro studentky, které se výuky tohoto kurzu v rámci svých praxí ujaly, šlo o cennou zkušenost. Běžnou výuku už si měly příležitost vyzkoušet, a tak souhlasily s alternativou. Z hlediska kurzu Souvislých praxí – přípravy na ně i fungování v nich – šlo o významné vybočení z normálu. Gymnázium nedisponovalo konkrétním tematickým plánem, který by studentky sledovaly, a bylo třeba celou výuku naplánovat. Rovněž učebnice nebyly k dispozici. Žáci navíc předem deklarovali nízké znalosti z předchozího studia chemie. Zároveň šlo o týmové vyučování třech studentek, což typicky nepatří mezi disciplíny, v nichž studenti během bakalářského studia získávají průpravu. Z hlediska vedoucího praxí to sice znamenalo významnější časovou investici – studentky měly potřebu přípravu na tento blok konzultovat – výsledek ale předčil očekávání.

Žáci v tomto týdnu aktivně spolupracovali, a to i přes to, že chemie nepatří do jejich profilu absolventa, a nikdo z nich ji nemá v plánu dále studovat. Navzdory jejich nízké předchozí zkušenosti s experimentálními činnostmi, natož badatelskými aktivitami, se přípravy studentek ukázaly být dostatečně nosné a poutavé. Výuka tak vedla k vytyčeným cílům v příjemné pracovní atmosféře. Rovněž zkušenost studentek – praktikantek lze hodnotit jako ryze pozitivní. Právě volnost za poskytnuté opory vyučujícím a alternativní přístup byly těmi faktory, které posílily jejich rozhodnutí praxe v podobném hávu realizovat i v dalším semestru.

Uspořádaný intenzivní týden s chemií se tak jeví jako akce, která se bude opakovat, a dokonce která by se mohla i rozšířit o další školy, které se, podobně jako zapojené gymnázium, potýkají s nedostatky jak materiálními, tak personálními. Na druhou stranu univerzita takto splní svou třetí roli, zároveň umožní studentům okusit praxi z jiného úhlu, což pak zvláště při konfrontaci se spolužáky, kteří absolvovali praxi běžnou, může být vítaným impulzem proti domnělé rigidnosti přípravy učitelů.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru