Okamžitá zpětná vazba prostřednictvím hodnocení na škále je hned po signalizaci nejjednodušším způsobem zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků hromadným hlasováním (souhrnný text o technikách zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků je k dispozici zde).
Hodnocení na škále může být pro učitele důležitou zpětnou vazbu v průběhu hodiny či na jejím konci. Můžeme ji využít při návratu k cíli, tj. k věcnému obsahu (co jsem se jako žák naučil) – viz obrázek 1, který vizualizuje škálu v aplikaci Mentimeter.
![](https://www.eduklub.cz/wp-content/uploads/2023/07/laufkova-3-889x502.png)
Obrázek 1. Návrat k cílům učení (hodnocení na škále). Zdroj: archiv Veroniky Laufkové
V tomto případě (viz obrázek 1) se dozvíme jen subjektivní pohled žáků na jejich učení, tj. neposkytuje nám reálný stav o tom, jak žáci danému tématu porozuměli, podobně jako v případě zjišťování porozumění vyčíslování rovnic v chemii na tabuli (viz obrázek 2) – uceleně zde. Vždy by měly následovat další kroky pedagoga, který zjistí, kde nastal problém, čemu žáci přesně nerozumí, a jak budou postupovat dále, aby si žáci potřebné učivo osvojili.
![](https://www.eduklub.cz/wp-content/uploads/2023/07/laufkova-pred-pred-5-623x686.png)
Obrázek 2 . Exitka na konci hodiny ve vztahu k cíli hodiny – subjektivní hodnocení žáků. Zdroj: Renata Klimešová (ZŠ Zdice)
Hodnocení na škále lze využít i pro sebehodnocení žáků (podrobněji zde), jako například na obrázku 3 a 4. Vždy by bylo potřeba se minimálně ústně doptat, co žák bude potřebovat k tomu, aby daný cíl zvládl na úrovni svého maxima.
![](https://www.eduklub.cz/wp-content/uploads/2023/07/skala-3-3.jpg)
Obrázek 3. Hodnocení na škále dle publikace Zavádění formativního hodnocení, upraveno V. Laufkovou
![](https://www.eduklub.cz/wp-content/uploads/2023/07/skala4-1.jpg)
Obrázek 4. Sebehodnocení na škále ve výuce informatiky. Zdroj obrázku: Petra Vaňková
Mapovat na škále není nutné jen znalosti, ale rovněž i pocity žáků či jejich subjektivní pohled na hodiny, který pro pedagoga může být cennou zpětnou vazbou k výuce. Může se jednat o otázky typu:
- Jak se Ti dnes pracovalo?
- Jak Ti vyhovovalo tempo dnešní hodiny?
- Jak se ti dnes pracovalo ve skupině?
- Kolik ses toho dnes naučil/a?
Důležitá poznámka: V zahraničí se nejvíce osvědčila čtyřstupňová škála, příp. sedmistupňová či desetistupňová. Doporučujeme se vyhnout pětistupňové škále, která v českém vzdělávacím systému evokuje klasifikaci.